آدنوئيد( adenoid )
آدنوئيديا لوزه سوم يك بافت لنفاوي مثل لوزه هاي كامي است كه در ديواره نازوفارنكس(قسمتي از حلق كه با بيني در ارتباط است) بوجود مي آيد.هيپرتروفي آن در سنين 5-4 سال و معمولا به دنبال يك عفونت ديده مي شود ولي ممكن است به طور مستقيم هم وجود داشته باشد.عوامل ديگري غير از عفونت هم در ايجاد آن دخيل هستند كه عبارتند از حساسيت،ارث و محيط.
تقريبا تمام علائم بيماري مربوط به انسداد راه هوائي است.مشخص ترين علامت آن ،تنفس دهاني و التهاب مخاط بيني به صورت دائمي است.تنفس دهاني و در نتيجه خرخر كردن معمولا در موقع خواب خصوصا در حالت طاق باز،بارز و آشكار است.در موارد هيپرتروفي شديد ،دهان در طول روز نيز باز است.تنفس دهاني طولاني مدت بتدريج باعث ايجاد يكسري تغئيرات مي شود كه به آن قيافه آدنوئيدي(adenoid face) گويند.‌‌‍‍‌‌‌[دراين حالت كام سخت بيمار باريك و گود مي شود،چين هاي بين لبي صاف مي شوند،فك فوقاني به جلو برآمده مي شودو فك تحتاني طويل مي شود.صداي بيمار تو دماغي و گنگ شده ودهان بيمار بدبو مي شود.]به دليل تحريكات ناشي از ترشحات پس حلقي و يا هواي تنفس شده،معمولا سرفه هاي خشك و شبانه در اين افراد وجود دارد.
بافت لنفاوي بزرگ شده بر روي ساير ارگان ها هم تاثير مي گذارد:
1- در اثر انسداد شيپور استاش(رابط ميان گوش مياني و حلق) حملات مكرر غفونت گوش مياني، تجمع ترشحات درگوش مياني،عفونت مزمن گوش مياني و كاهش شنوائي(از نوع انتقالي) رخ مي دهد.
2- التهاب و ترشح چركي مزمن بيني در اين افراد باعث سينوزيت مي شود.
3- از آنجا كه تنفس دهاني قادر نخواهد بود اكسيژن كافي بدن را تامين كند،هيپوكسي رخ داده كه در موارد طولاني مدت و شديد باعث اثر بر روي قلب و ريه بيمار مي شود.
4- يكسري علائم سيستميك مثل اختلال خواب،بي قراري ،خستگي،منگي،افت تحصيلي و فراموشي در فرد به وجود مي آيد.
_تشخيص آن بيشترز طريق شرح حال ،معاينه باانگشت،عكسبرداري نيم رخ يا برونكوسكوپي است.در مواردي كه شك به عفونت يا حساسيت وجود دارد،درمان مربوطه انجام مي شود و در غير اين صورت درمان آن برداشتن لوزه سوم با عمل جراحي است.
_هر گاه موارد زير به علت بزرگي لوزه سوم ديده شود،مجاز به عمل جراحي هستيم:
1- انسدادبيني و تنفس دهاني
2- خرخر كردن
3- بيماريهاي عود كننده يا مزمن گوش
4- سينوزيت و عوارض آن
5- صداي تو دماغيدر موارد زير برداشتن لوزه سوم ممنوع است:
1- شكاف كام
2- عفونتهاي حاد(چون باعث افزايش خونريزي و عوارض مي شوند.)
3- همه گيري ويروسي

_عوارض:
برداشتن لوزه سوم بايد تحت شرايط بيهوشي انجام شود.ميزان مرگ و مير آن كم است.خونريزي شايعترين عارضه آن است كه اگر زياد باشد و بلعيده شود مي تواند باعث استفراغ خوني و افت فشار خون و شوك شود.به همين علت معاينه آن توسط پزشك متخصص لازم است.يكي ديگر از عوارض آن عود مجدد پس از عمل است كه احتمالا به علت باقي ماندن نسوج در محل است و به همين علت هيچ تضميني در مورد عدم عود مجدد آن وجود ندارد.